Soita meille
Soita ja kysy lisää
045 133 7399
Lähetä sähköpostia
Lähetä sähköpostia
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Tietoisuustaidot - Mindfulness

Tietoisuustaitoihin perustuva kognitiivinen terapia  (MBCT)

 Mielialan säätelyyn ja masennuksen ehkäisyyn

Tietoinen läsnäolo on taito suunnata huomiota ulkoisiin ja sisäisiin ärsykkeisiin uudella tavalla, tietoisesti, tässä hetkessä, myötätuntoisesti ilman ennakkoasenteita.

Tutkimuksissa todennettuja hyötyjä on paljon. Lupaavia tuloksia on raportoitu kroonisen kivun, ahdistuksen ja masennuksen, aineriippuvuuksien sekä epävakaan persoonallisuushäiriöiden hoidossa.Sen on osoitettu vähentävän ratkaisevasti depression uusiutuvuutta.  

Tietoisuustaidot kehittävät ihmisen keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta sekä paineensietokykyä, ihmiset kokevat itsensä vähemmän stressaantuneiksi.Tietoisuustaidot kehittävät myös mielialojen ja vireystilan säätelykykyä ja kivun sekä epämukavuuden sietämistä. Sen on havaittu lisäävän kykyä kestää elämän mukanaan tuomia pettymyksiä merkittävästi.Lisäksi kehitystä tapahtuu psyykkisen ja fyysisen suorituskyvyn sekä impulssikontrollin alueilla. Opimme olemaan kärsivällisempiä ja myötätuntoisempia itseämme kohtaan, hallitsemaan paremmin elämää.

 Kenelle?

Sinulle, joka olet taipuvainen takertumaan menneeseen ja murehtimaan kohtuuttomasti tulevaa. Sinulle, joka olet taipuvainen vatvomaan asioita ja moittimaan itseäsi. Sinulle, jonka ajatuksia ovat; `Miksi aina minä. Kukaan ei ymmärrä minua. Tämä on väärin. En kestä enää. Olen surkimus. En onnistu missään. Ei voi olla totta. Tämä on väärin.` 

Ajattelu houkuttelee meitä uppoamaan menneisyyden vatvomiseen (Miksi…?) ja tulevaisuuden murehtimiseen (Entä jos..?). Tämä ajattelumalli tuottaa aina vain lisää kärsimystä.Tietoisuustaitojen avulla pystyt olemaan läsnä tässä käsillä olevassa hetkessä. Yrittäessämme vapautua huonotuulisuudesta tai tyytymättömyydestä, koettaessamme ymmärtää, miksi olemme onnettomia ja mitä sen suhteen pitäisi tehdä - pahennamme yleensä asiaa. Mitä kiihkeämmin yritämme päästä vapaiksi, sitä syvemmälle uppoamme. 

Sama pätee joukkoon inhimillisiä tuntemuksia ja tunteita, kuten tyytymättömyys, ahdistus ja stressi. Kun olemme onnettomia, on luonnollista yrittää ymmärtää miksi meistä tuntuu siltä ja yrittää ratkaista ongelma. Mutta jännittyneisyys, onneton olo tai väsymys eivät ole ratkaistavissa olevia ongelmia. Ne ovat tunteita. Ne heijastavat mielen ja kehon olotiloja. Niitä ei voi ratkaista sellaisenaan - ne voi vain tuntea. Kun ensin on tuntenut ne - eli tunnustanut niiden olemassaolon - ja lakannut yrittämästä selittää niitä tai päästä niistä eroon, ne katoavat paljon todennäköisemmin itsestään. 

Menetelmän avulla huomaat, että ajatukset tulevat ja menevät omia aikojaan, etkä sinä ole yhtä kuin ajatuksesi. Voit seurata, kuinka ajatukset ilmaantuvat kuin tyhjästä ja katoavat yhtä helposti. Ymmärrät, että ajatukset ja tuntemukset (myös negatiiviset) ovat ohimeneviä. Ne tulevat ja menevät , ja voit itse päättää, toimitko niiden mukaan. Harjoitteiden avulla tietoinen läsnäolo auttaa sinua tunnistamaan kielteisiä, haittaavia ajatuksia, ennen kuin ne alkavat vetää mielialaasi alas. Näin voit alkaa ottaa elämääsi itsesi haltuun. 

Tietoinen läsnäolo vaikuttaa mielialaasi, onnellisuuteesi ja hyvinvointiisi. Siirryt kohti myönteisempiä tunnekokemuksia. Menetelmä kehittää empatiaa, tunneälyä sekä psyykkistä joustavuutta. Se vaikuttaa myönteisellä tavalla ahdistukseen, stressiin, masennukseen ja ärtymykseen.Voit oppia tarkkailemaan kielteisiä ajatuksia, kun ne syntyvät, antaa niiden viipyä hetken ja seurata, kuinka ne haihtuvat pois silmiesi edestä. Rauhan ja tyytyväisyyden tunteet tulevat tilalle.

Miten tietoisuustaitoja sitten harjoitetaan?

Käytännössä tietoisuustaitojen harjoittamista voidaan soveltaa osana yksilöterapiaa sekä ryhmämuotoisena. Tavallisin menetelmä on kahdeksan viikon ohjelma, joka koostuu viikottaisista tapaamisista terapeutin kanssa ja tapaamisten välillä kotona tehtävistä harjoitteista.

  • ohjattuja meditaatioharjoitteita
  • kokemusten reflektointia
  • kotitehtävinä kirjallisia harjoitteita sekä äänitteitä

Tulevat ryhmät alkavat tammikuussa 2017

Ryhmä kokoontuu kahdeksan kertaa, lisäksi ennen ryhmätapaamisia henkilökohtainen kartoituskäynti.

Ryhmän kesto 1,5 tuntia kerrallaan.

Ryhmiin ilmoittautuminen sähköpostilla. 

 

Yhteystiedot

Terapiapalvelut Tarja Tervo
Sibeliuskatu 38, 2.krs
49400 HAMINA
Y-tunnus 2789298
044 2364577
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä, katso yhteystiedot


Ota yhteyttä

Pätevyydet

  • Yksityinen terveydenhuollon ammatinharjoittaja (Valvira)
  • Mielenterveyden ammattilainen vuodesta -97
  • Psykiatrinen sairaanhoitaja
  • Kognitiivisen psykoterapian lyhytterapiapätevyys
  • LogoArt - taideterapiaohjaaja

Terapiapalvelut Tarja Tervo

Mielenterveyden hoitoa, tukea ja terapiaa ennaltaehkäisevästi, hoitona ja kuntoutuksena nuorille ja aikuisille Kymenlaaksossa ja Etelä-Suomen alueella